Rövid szakmai életrajzok -
címzetes és óraadó tanáraink:
Címzetes tanárok:
Dr. COCA GABRIELA (1966-ban született Szatmárnémetiben) muzikológus, egyemi docens a kolozsvári Babeş –
Bolyai Tudományegyetem, Református Tanárképző Karának Zenepedagógia Tanszékén,
ahol zenei formatant, összhangzattant, ellenpontot, zenei műfaj és forma
fejlődést tanít. Tanulmányai: Szatmárnémeti, Képzőművészeti és Zeneiskola
(1973-1981), Kolozsvári Zenelíceum (1981-1985) – Zongora szak, kolozsvári „Gh.
Dima” Zeneakadémia – Zenetudományi szak (1990-1994), „Gh. Dima”
Zeneakadémia - Magiszteri (1994-1995). Doktori disszertációját: „A zenei
folyamat formai koncepciója R. Wagner „Lohengrin” című operájában” 2000
decemberében védte meg a kolozsvári „Gh. Dima” Zeneakadémián, mestere PhD.
Terényi Ede irányítása alatt. Alkotói tevékenység: zenetudomány – monográfiák,
tanulmányok, elemzések. Kiadott könyvek: „Richard Wagner <Lohengrin> című
operájának formai koncepciója”, MediaMusica kiadó, Kolozsvár, 2006. „A
művészetek interferenciája”, I. kötet: „A duális
gondolkodás”. (Társszerző). Főszerző: Terényi Ede, Media-Musica kiadó,
Didactica Gyűjtemény, Kolozsvár, 2007. „Forma és szimbólum J. S. Bach
<Magnificat> (BWV 243), D-dúr, című művében. Presa Universitară Clujeană
kiadó, Kolozsvár, 2008. „Ede
Terényi – History and Analysis”, Cluj
University Press Kiadó, Kolozsvár,
2010. Kiadott egyetemi jegyzetek: „Zenei formatan” – egyetemi jegyzet, a szerző
magánkiadása, Kolozsvár, 2008. Terényi, Eduard – Coca, Gabriela (társszerző), Armonie
– modul de studiu pentru studii universitare
prin învăţământ la distanţă (Összhangzattan – távoktatási egyetemi jegyzet),
MediaMusica Kiadó, Kolozsvár, 2010. Terényi, Eduard – Coca, Gabriela (társszerző),
Aranjamente corale – modul de studiu pentru studii universitare prin învăţământ
la distanţă (Kórusátirat – távoktatási egyetemi jegyzet), MediaMusica Kiadó,
Kolozsvár, 2010. Terényi, Eduard – Coca, Gabriela (társszerző), Contrapunct şi
fugă – modul de studiu pentru studii univer-sitare prin învăţământ la distanţă
(Ellenpont és fúga – távoktatási egyetemi jegyzet), MediaMusica Kiadó,
Kolozsvár, 2010. Továbbá: kiadott különböző szaklapokban 48 zenetudományi tanulmányt,
bemutatott 39 szakdolgozatot különböző belföldi és külföldi zenetudományi
konferencián. Szerkesztőségi tagság: A „Studia UBB Musica” című (CNCSIS: B+)
zenetudományi szaklap alapítója és irányító szerkesztője 2008-tól –
jelenleg.
***
Dr. PÉTER ÉVA zeneelméleti tanár,
Kolozsvárott született, 1965 szeptember 18-án. Főiskolai tanulmányait
Kolozsváron a Gheorghe Dima Zeneakadémián végezte, ahol zenetanári és orgona-,
hegedű-tanári oklevelet szerzett 1995-ben. 1997–1998 között muzikológiai magiszteri
tanulmányokat végzett, majd 2000–2004 között zenetudományból doktorált.
Disszertációjának címe: Református gyülekezeti énekek az erdélyi írott és
szájhagyományos forrásokban. Szakmai továbbképzések: Zenetanár-továbbképző
Eötvös Lóránt Tudományegyetem Budapest, Egyházzenei képzés Fót,
Zenetanár-továbbképző Sepsiszentgyörgy, Gregorián tanfolyam Kolozsvár. Zenei
pályáját templomi orgonistaként kezdte, majd 1996-tól a BBTE Református
Tanárképző Karán tanít, jelenleg adjunktusi beosztásban. Oktatott tárgyak:
zeneelmélet, egyházi ének, orgona, zenemódszertan. 1996–2008 között a
Vallástanárképző kórusának karnagya. 2004-től a Teológia karok ökumenikus
vegyeskarának társkarnagya. Folyamatosan publikál a Tanárképző Kar
szaklapjában. Megjelent kötetei: Kottaolvasó gyakorlatok (1999), Repertoriul
sărbătorilor în cântările de comunitate protestante (1999), Református
gyülekezeti énekek az erdélyi írott és szájhagyományos forrásokban (2008), Zeneelmélet
(2009), Szolfézs példatár (2009), társszerző: Ének-zene módszertan (2010).
Szakmai elismerés: Jagamas János díj (2002), Diplomă pentru Excelenţă Didactică
(2007). Egyéb tevékenységek: a Romániai Református Egyház Zsinati Zenei
bizottságának titkára; az Erdélyi Református Egyházkerület Zenei előadója; a
Romániai Magyar Dalosszövetség alelnöke, A Studia Universitatis Babeş-Bolyai –
Musica tudományos szaklap szerkesztőbizottságának tagja.
Dr. FEKETE MIKLÓS, egyetemi tanársegéd, 1980. május 31-én született Kézdivásárhelyen.
Gimnáziumi és középiskolai tanulmányait szülővárosában végzi, majd felsőfokú
zenei tanulmányai révén 2000-ben Kolozsvárra kerül a „Gheorghe Dima”
Zeneakadémiára. Az ötéves alapképzést zenepedagógia- illetve
zongora-mellékhangszer szakon végzi. 2005-ben tanulmányai folytatásaként
beiratkozik az említett zeneakadémia muzikológia mesteri szakára, közben,
versenyvizsgázva - tanulmányaival párhuzamosan - a kolozsvári „Augustin Bena”
Zeneiskola magyar tagozatán tanít zeneelmélet és zongorát (mint
mellékhangszert). Az iskola diákjaiból szervezett gyermekkarral fellép számos
rendezvény és ünnepély keretében. Ugyanakkor heti pár órában zenetanárként betanít
a „Báthory István” Elméleti Líceumba (ének-zene ill. kórusórákat tartva),
valamint a „János Zsigmond” Unitárius Kollégiumba (ének-zenét tanítva). 2007
nyarán zenetanári véglegesítő vizsgát tesz. Ugyanezen év szeptemberében
felvételt nyer a „Gh. Dima” Zeneakadémia doktori iskolájába. Kutatási területe
a zenei romantika jegyében alkotó szerzők műelemzéseit, valamint a
zeneesztétika ill. zeneretorika területét foglalja magába. Mesteris diákként a
Rimszkij-Korszakov impresszionizmust előrevetítő stílusjegyei az Antar c.
alkotás tükrében című dolgozatáért az ETDK zeneművészeti szekció díjazottja,
majd ezt követően különböző szimpóziumokon és konferenciákon tart előadást
(Kolozsvár, Jászvásár, Szeged). 2009 januárjában sikeresen versenyvizsgázik a
kolozsvári „Babeş-Bolyai” Tudományegyetem Református Tanárképző Karának
Zenepedagógia Tanszékére, ahol immár 2 éve tanársegédként zenetörténetet,
hangszertörténetet, hangszerelméletet, partitúraolvasást, kórusátiratot és
esztétikát tanít. Oktatói tevékenysége mellett a 2009 őszén, a kolozsvári
egyetemistákból alakult UniCante Egyetemi Kórus karnagya, ill. a Lyceum Kórus
társkarnagya, mely együttesekkel jelentősebb alkalmakkor lép fel. Karnagyi
tevékenységéért a „Romániai Magyar Dalosszövetség” Jagamas-díjjal tünteti ki.
***
Drs. WINDHAGER-GERÉD ERZSÉBET egy
ismert erdélyi zenészcsaládból származik. Tanulmányait a kolozsvári „Gh. Dima“
Zeneakadémia orgona szakán Ursula Philippinél, a bécsi „Universität für Musik
und darstellende Kunst - Wien“ orgona és egyházzene szakán (tanárai: orgona
-Michael Rădulescu, Peter Planyavsky; karvezetés - Erwin Ortner, Johannes Prinz,
Herwig Reiter) és a párizsi „Conservatoire National Supérieur de Musique et de
Dance” orgona-művészképző osztályában (Olivier Latry, Michel Bouvard)
végezte. Számos ösztöndíj („Sankt Severin” fórum Linz/Ausztria, „Fondation
Meyer Párizs / London, „Mecenat Musical” Párizs) és nemzetközi kitüntetés
(„Mention honorable” a Brügge-i 12. Nemzetközi Orgonaversenyen / Belgium,
„Magistra artium”-kitüntetéssel orgona és egyházzene szakon) részese. Nemzetközi
koncertek meghívottja mint orgonista, karnagy vagy kamarazeneegyüttesek tagja.
Eddigi fellépései elvezették többek között Ausztriába (Bécs-St.Stephan,
Karlskirche, Michaelerkirche, Augustinerkirche, Schottenkirche, Linz stb.),
Szlovákiába (Komárom, Körmöcz), Magyarországra (Budapest, Abony, Debrecen),
Svájcba, Belgiumba, Franciaországba (Párizs – Notre Dame, Cité de la musique,
CNSM,Versailles, Biarritz,Toulouse stb.), Szlovéniába, Németországba valamint
Erdély számos városába. Délamerikai koncertkörút Brazíliába (Cabo Frio,
Petropolis, Belo Horizonte). Közreműködött a párizsi „Orchestre National de
France”-al Riccardo Muti vezénylése alatt. Jelenlétét a nemzetközi zenei
életben ezenkívül számos CD- TV- és rádiófelvétel (Radio France, Duna TV,
Niederländisches Rundfunk, ORF) hitelesíti. Jelenleg a bécsi „Lutherische
Stadtkirche” orgonistája, valamint a kolozsvári „Babeş-Bolyai Egyetem”
Református Tanárképző Kar Zenepedagógia Szakjának orgona-improvizáció,
karvezetés és kórus tanára. A zenepedagógia szak kórusával („Kolozsvári BBTE
Kamarakórus") számos erdélyi és külföldi város meghívottja. 2008-ban első
helyezést ért el a Zenepedagógia Szak kórusával a goriziai „A.C. Seghezzi’
nemzetközi kórusversenyen, és ugyanitt 2010-ben a profi kategóriában egy ezüst
és két bronz helyezés nyertese.
***
Drs. MIKLÓS-BOGNÁR NOÉMI, 1981-ben
született Kolozsváron. Tanulmányait a kolozsvári Sigismund Toduţă Zenelíceumban
zongora főszakon, és a Gheorghe Dima Zeneakadémián orgona főszakon végezte el,
Ursula Philippi és Erich Türk tanárok osztályában. Több szakosító tanfolyamon
vett részt Romániában és Németországban, valamint Erasmus ösztöndíjasként a
freiburgi Zenefőiskolán tanult egy fél évet. Jelenleg doktorátusi tanulmányait
végzi a már említett Gheorghe Dima Zeneakadémia keretén belül. Szólistaként és
kamarazeneegyüttessel több hazai városban és külföldön is (Magyarország,
Németország, Svájc, Ausztria) voltak fellépései. 2005-ben Svájcban a zürichi
Zürich Wiedekon nemzetközi orgonaversenyen közönségdíjat nyert.
*******************
Vendégtanárok:
Dr. ANGI ISTVÁN, ny. egyetemi
tanár, 1933 október 16-án született Ozsdolán (Románia, Kovászna megye).
Végzettsége: zenetanár, filozófus; foglalkozása: esztéta. Zenei tanulmányait a
kolozsvári (akkori nevén) "Gh.Dima" Zeneművészeti Főiskola Pedagógia
szakán 1953 - 1958 között, filozófiai tanulmányait, mint aspiráns, a moszkvai
"M.V.Lomonoszov" Egyetemen 1963 -1965 között végezte. 1958-tól (az
aspirantúra időszakát kivéve) máig a kolozsvári "Gh.Dima Zeneművészeti
Főiskola, mai nevén a "Gh. Dima" Zeneakadémia tantestületének tagja.
1965-ben a moszkvai "M. V. Lomonoszov" Egyetemen Zene és affektivitás
c. értekezésével elnyeri a «Filozófiai tudományok jelöltje» tudományos
fokozatot, amelyet 1966-ban Románia Tanügy Minisztériumának Diploma Bizottsága
a «Filozófia doktora» címnek ismert el. 1977-ben a Zene és esztétika c.
könyvéért megkapja a Román Tudományos Akadémia «Ciprian Porumbescu» díját.
További kötetei: Az esztétikum zeneisége (2001), a Zenei szépség modelljei (2003),
a Zeneesztétikai előadások I-II. (2003, 2005), valamint az Értéktől jelentésig
(2005) kötetéért akadémiai díjjal tüntetik ki. Több tanulmánykötetben szerepel
társszerzőként. Publicisztikai tevékenységét diák éveiben kezdi meg; azóta
számos hazai és magyarországi lap és folyóirat állandó munkatársa. Főbb
kutatási területei: zeneesztétika, zeneretorika, zeneszemantika; jelentősebb
kutatási témái: a bartóki és kodályi életmű esztétikai elemzése; a két Bolyai a
magyar zeneesztétika történtében; a zenei anyanyelv esztétikája. Külön kötetet
szentelt a kolozsvári jelenkori zeneszerzők életművének bemutatására.
Zeneesztétikát, zenetudományt, zenei retorikát, esztétikát, egyházzenét és
művészetszociológiát valamint modern művészetelméletet és retorikát ad elő.
Doktorátus-vezető zeneesztétikából. A Román Zeneszerzők és Zenetudósok
Szövetsége, a Romániai Magyar Zenetársaság, a Román Mozart-társaság valamint a
Gh.Dima és S.Toduţă alapitványok tagja. Akadémia- és EME-díjas.
***
Dr. habil. MACZELKA NOÉMI DLA zongoraművész,
intézetvezető főiskolai tanár. 1979-ben végzett a budapesti Liszt Ferenc
Zeneakadémián - tanárai voltak: Szegedi Ernő (zongora), Sebestyén János
(csembaló), Szűcs Loránt (kamarazene) - , majd 1986-ban a JATE BTK
pedagógia szakán. Mesterkurzusokon vett részt Párizsban (Rév Lívia),
Luxemburgban (Teofil Bikiş), Antwerpenben (François Glorieux), Prágában
(František Rauch) és Budapesten (Vásáry Tamás, Malcolm Bilson, Kadosa Pál).
Több zongoraverseny díjazottja, a Casale Monferrato-i verseny I. díjasa.
Koncertezett Európa számos országában és az USA-ban. Több magyar kortárs
zeneszerző művének ősbemutatója, ill. külföldi szerzők műveinek magyarországi
bemutatója fűződik nevéhez. Ezért a tevékenységéért 1986-ban és 2010-ben
megkapta a Szerzői Jogvédő Hivatal Artisjus díját. Mesterdoktori fokozatát
(DLA) 2003-ban nyerte el zenei előadó-művészeti területen. 1982 óta a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar (ill. jogelődjei) Ének-zene
tanszék oktatója, 1999-től tanszékvezető, 2005-től főiskolai tanár, 2007 óta a
Művészeti Intézet vezetője. 2008-tól a kolozsvári Bábeş-Bólyai Tudományegyetem
Református Tanárképző Kar Zenei Tanszékének vendégoktatója. 20 éven keresztül
(2001-ig) tanára volt a szegedi Zeneművészeti Szakközépiskolának, ill. a
Zeneművészeti Főiskolának. Nemzetközi konferenciák meghívott előadója. Bódás
Péterről szóló könyve 1999-ben jelent meg. 2007-ben Szeged
város aranygyűrűt adományozott neki a város kulturális életében végzett
tevékenységéért.
***
Dr. ORDASI PÉTER (sz. 1948, Budapest)
karnagy, egyetemi tanár. Karvezetői tanulmányait a Szegedi Tanárképző Főiskolán
Kardos Pálnál, a budapesti Zeneakadémián Vásárhelyi Zoltán és Párkai István
irányításával végezte, szakmai látókörét Arvid Jansons, Dan-Olof Stenlund és
Eric Ericson karnagyi kurzusain tágította. Tanári pályáján alsó-, közép- és
felsőfokon egyaránt tapasztalatokat szerzett, iskolai és amatőr kórusai számos
nemzetközi sikert értek el, köztük hat első helyezést, kétszer nyertek nagydíjat.
Munkahelyei: Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium (1975-82),
SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskola 1982-92 és 1997-2009, 1992-97-ig a
békéscsabai Bartók Béla Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója.
A 20. század magyar kórusterméséről és a tiszta intonálásra nevelésről számos
hazai továbbképzésen túl a nyitrai (Szlovákia), kolozsvári (Románia), bergeni
(Norvégia) és turkui (Finnország) egyetemeinek zenepedagógiai fakultásain
tartott előadásokat. Karvezetői kurzusokon tanított Sapporo-ban (Japán),
Eperjesen (Szlovákia) valamint a Kardos Pál Alapítvány kétévente megrendezett
nyári nemzetközi karnagyi szemináriumain. 1991-től számos magyarországi
minősítő hangverseny, kórusverseny zsűrijének tagja vagy elnöke. 2006-ban a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen mesterdoktori (DLA) fokozatot szerzett a
zenei előadóművészet kórusvezetői ágában.2007-től a Magyar Kodály Társaság
elnökségének tagja, 2009 szeptemberétől a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Karának oktatója, a Bárdos Lajos Leánykar vezetője. 2009-ben Artisjus-díjban
részesült. Ugyanebben az évben kezdett tanítani vendégelőadóként a kolozsvári
Babeş-Bolyai Egyetem Református Teológiai Karának zenepedagógia szakán.
***
Dr. BANCIU KATALIN (sz. 1956), a
kolozsvári “Gheorghe Dima” Zeneakadémia címzetes előadótanára, ahol
zenetudományt, partitúraolvasást és zenetörténetet tanít. Tanulmányait szintén
kolozsvárott végezte a “Gh. Dima” Zeneakadémián, ahol 1981-ben szerzett
muzikológus oklevelet. 2007-től a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Református
Tanárképző karának Zenepedagógia szakán is vendégtanárként tanít
zenetörténetet. Számos zenetudományi írása jelent meg nyomtatásban, többek
között krónikák, tanulmányok, fordítások. Három könyvet publikált (Esztétikai
Arhetípusok - éthos-affektus viszonya a Zenetörténetben, MediaMusica kiadó,
Kolozsvár, 2006; Zenetudományi útirányok: Mozart, Puccini, Toduţă, Terényi – MediaMusica
kiadó, Kolozsvár, 2009; Zenetörténeti tanulmányok, MediaMusica kiadó,
Kolozsvár, 2009). Kutatásai a hermeneutika területét is célba veszik. 2007-ben
publikálta a Hermeneutikai vonatkozások Cornel Ţăranu, az Oreste & Oedipus
kamara-operájában című tanulmányát. Tanulmányai a klasszikus, romantikus,
verista, és kortárs zeneszerzők műveit egyaránt fedik. Munkái közül említjük Négy
Mozart tanulmányát 1. Shakespeare szelleme Mozart operáiban (2004); 2. A
menüett Mozart kamarazenéjében (2005), 3. A klarinét Mozart operáiban (2006),
4. Mozart, La ci darem la mano – avagy egy téma rögeszméje Chopin és Liszt
műveiben. A romantikus és posztromantikus zenevilág tanulmányozásának eredményeképpen
írta a Byron nyomában, Manfred Schumann és Csajkovszkij műveiben című
tanulmányát, melyet 2010-ben publikált, Liszt - Programatikus ideálok: „Harmonies
poétiques et religieuses” (2011), „Ist dies etwa der Tod? - Richard Strauss,
Vier letzte Lieder” (2011). A verizmust A Puccini rejtély – Turandot
szemszögéből figyeli; Kortárs zenei írásai: Ovidiusz érméje Sigismund Toduţă
III. Szimfóniájában (2004); Toduţă antikművek (2007); Terényi Ede: Tribute for Mozart
(2008); Sigismund Toduţă kórusművei – kolozsvári ősbemutatók (2008). A zenei
arhetípusok világa is foglalkoztatja. E téri tanulományai: A “Viersuri de
dor”-tól a “Ciaccona-ig”, valamint Arhetipusi értekezés: Vasile Herman,
társszerző, Banciu Gabriel (2009), Enescu visszhangok: Cornel Ţăranu
„Rimembranza” zenekarra, társszerző, Banciu Gabriel (2011). Négy nyelvet
beszél: román, magyar, angol és francia.
***
Dr. ŞORBAN ELENA, előadótanár
(született 1960-ban, Kolozsvárott). Tanulmányait a kolozsvári „Gh. Dima”
Zeneakadémián végezte, 1979-1983 között, ahol zenetudós oklevelet szerzett,
ötévi átlag színtiszta tízes eredménnyel, avagy vörös diplomával. Ösztöndíjasként
tanult 1992-1993 között az Institut für Musikwissenschaft der Universität Erlangen-Nürnberg-ben.
2000-ben szerzett doktori oklevelet a kolozsvári „Gh. Dima” Zeneakadémián.
2005-2007 között 5. fokozatú csembaló tanári diplomát szerzett a Madeira-i
CEPAM–Conservatorio-ban. 1988 óta címzetes tanára a kolozsvári „Gh. Dima”
Zeneakadémiának, ahol többek között zenetörténetet, és gregorián paleográfiát
tanít. 2009 óta vendégtanár a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem,
Református Tanárképző Karán, ahol a Zenepedagógia szakirányon a
kutatásmódszertant, és J. S. Bach kantátáinak liturghiai hátterét tanítja. Kiadott
könyvei: VIGILIALE MDVII, bevezető tanulmány, Bukarest, 1986, román-német
kétnyelvű kiadás, és Gregorián zene és paleográfia, MediaMusica kiadó,
Kolozsvár, 2007. Számos zenetudományi tanulmány szerzője, melyet külföldi és
hazai neves szaklapokban adott ki, mint például: La musique gregorienne de
Roumanie. Les documents. Le genre d'hymne. In: Musica Antiqua Europae
Orientalis, 6. kötet nr.4, Bydgoszcz, 1988. Cantus-Planus-Handschriften aus dem
mittelalterlichen Siebenbürgen. In: Deutsche Musik im Osten, Band 10,
Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa, Academia Verlag, Sankt
Augustin, 1996, p. 467-472. Zum Sprechgesang in der rumänischen Oper des XX.
Jahrhunderts. In: Musik als Text. Bericht über den Internationalen Kongress der
Gesellschaft für Musikforschung Freiburg im Breisgau 1993, Ed. Bärenreiter,
Kassel 1999, vol.2, p. 498-502. Siebenbürgische Tradition im Schaffen des
siebenbürgischen zeitgenössischen Komponisten Hans Peter Türk. In: Musikkultur
und ethnische Vielfalt im Süd-Ost Europa des XIX. und XX. Jahrhunderts.
Einflüsse deutscher Musik. München, Ed. Musik Süd-Ost, 2007, p.145-156. Schöpfungsparadigmen:
die Oper „Meşterul Manole“ von Sigismund Toduţă und das „Pfingstoratorium“ von
Violeta Dinescu, Simpozion „Sigismund Toduţă“, Oldenburgi Egyetem, 27 oct.
2008,10 old., stb. A tanulmányok mellett számos zenei kritikát és krónikát is
megjelentetett, különböző heti és napilapokban. Számos külföldi és belföldi
zenetudományi konferencián vett részt mint előadó. Hét nyelvet beszél: magyar,
román, angol, francia, német, portugál, és latin. 2008-ban és 2009-ben elnyerte
a csíkszeredai Régizene Fesztivál díját.
***
Dr. KÖPECZI-KIRKÓSA JÚLIA, ny.
előadóművész, egyetemi adjunktus (született 1947-ben Szamosújváron). 1973-ban
végezte a kolozsvári "Gh. Dima" Zenekonzervatóriumot, énekszakon.
1973-tól, mind a mai napig magánénekese (drámai szoprán) a kolozsvári Magyar
Operának. 2007-ebn védte meg doktori disszertációját Verdi operaesztétikája
női főszerepek tükrében, líra és dráma között címmel. 2003-tól tanít
éneket a kolozsvári BBTE Református Tanárképző Kar Zenepedagógia szakán.
Énekesnői pályájasorán - lírai, sprint és drámai szoprán szerepeket egyaránt
énekelt. Külföldi fellépései voltak Magyarországon, Angliában, Hollandiában,
Olaszországban, stb. 30 évi aktív énekesi pályafutása alatt több mint 1000
előadása volt, és több mint 100 koncerten közreműködött. Számos rádió és TV
felvételi örökítette meg szerepeit, fellépéseit. Gazdag repertoárja Mozart,
Verdi, Bizet, Puccini, Wagner, Mascagni, Offenbach, J. Strauss, Lehár, Ábrahám,
Kálmán I., R. Strauss, Bartók opera főszerepeket tartalmaz.
***
MAJÓ ZOLTÁN, ny. előadóművész.
Tanulmányait a Gh. Dima Zeneakadémián végezte, Kolozsvárott, 1968-1972
között, fuvolaművész - tanár szakon. 1985-2008 között számos továbbképzőn,
furulya/régizene mesterkurzusokon vett részt, melyek közül a legfontosabbak:
1985: Sopron/Anneke Boeke, 1987: Budapest/Sabine Kaipainen, 1990, 2003:
Thun-CH/Sabine & Tuomas Kaipainen, 2008, 2009: Krieglach-A/Michael Oman.
1998-2008 között tanára volt a kolozsvári A. Bena Zeneiskolának, aztán
1996-2003 között a kolozsvári Apáczai Csere János Líceumban tanított. 1999-től
mint óraadó tanár közreműködik a kolozsvári Gh. Dima Zeneakadémiával, valamint
a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Református Tanárképző Karával. Előadóművészi
szakmai tapasztalata a következő képpen körvonalazódik: 1972-1998 a kolozsvári
Román Opera zenekarának tagja. 1979-1987 között a Musica Antiqua régizene
együttes alapítója. 1991-1994 között a Claudiopolis barokk együttes alapítója.
1996-ban a Transilvania Barokk Együttes alapító tagja. 2000-től a Flauto Dolce
együttes alapítója és művészeti vezetője. 2005-től Flauto Dolce-Passamezzo
Egyesület elnöke. Szintén 2005-től a Csíkszeredai Régizene Fesztivál művészeti
vezetője. 1972-től napjainkig több mint 1000 koncertet tudhat magának belföldön
és külföldön egyaránt, valamint számos kiadott CD-t, DVD-t, rádió- és
TV-felvételeket. 1982-ben a Musica Antiqua együtessel ATM-díjat nyert
Bukarestben. 2009-2011 között a BAROQUE c. Európa Uniós nemzetközi projekt
résztvevője/társpartnere.
***
TÓTH GUTTMAN EMESE (1953-ban
született) zenés családból származik. Már kisgyermek korában komoly zenei
neveltetésben részesült. Szülei neves zenepedagógusok, akik a kolozsvári
Zenelíceumban tanítottak: zeneelméletet, kórust, zenekart, kamarazenét. Ebben a
líceumban érettségizett 1972-ben, zongora főszakon Metzger Walter osztályában. A
kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémián 1976-ban szerezte meg zenetanári
diplomáját, zongorát Jánky Ilona osztályában. Ugyanott orgonát Benedek
Kálmántól tanult. Nemzetközi mesterkurzusokon és szemináriumokon vett részt,
Weimar–ban 1980-ban és 1981-ben, valamint Kecskeméten 1976, 1978, 1982, 1986,
1992-ben. 1983 -ban részt vett a budapesti „Liszt Ferenc” nemzetközi
orgonaversenyen. 1991 és 1996 között gregorián tanfolyamokon bővítette
ismereteit – Pannonhalmán, Kecskeméten, Bécsben, Udvarhelyen, Vácon. Részt vett
a Nemzetközi Orgonisták Konferenciáján – Temesváron 2008-ban, és
Budapesten 2009-ben. Tanári pályafutását a kolozsvári zeneiskolában kezdte
1976-ban, ahol jelenleg is zongora főtanszakon tanít, miközben korrepetál,
zenekart vezet és kamarazenét is oktat. A II. tanári fokozatot 1984-ben, majd
az I. tanári fokozatot 1992-ben szerezte meg. Tanítványai sikeresen szerepelnek
koncerteken, fesztiválokon, versenyeken, határon innen és túl. Több énekkarban
énekelt (Eutherpe női kar, Piaristák énekkara, Szentlászlói Vegyeskar-ban),
valamint brácsázott a Kolozsvári Szakszervezeti zenekarban. Jelenleg a
Kolozsvári Magyar Pedagógusok Kamarakórusának tagja. 2000-től karnagya a
Magyarfenesi Vegyeskarnak. Az említett együttesekkel számos hangversenyen
szerepelt Erdély, Magyarország, Jugoszlávia, Szlovákia, Németország, Hollandia,
és Belgium városaiban. 2001-ben szakmai elismerésének jeléül Jagamas János
díjat kapott. 2002-től a Romániai Magyar Dalosszövetség elnöke. 2003-tól a BBTE
Református Tanárképző Kar, Zenepedagógia Szakirányán orgonát és zongorát
tanít. 2010-től az InstruMentor Egyesület elnöke.
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu